2019-11-25 14:51Pressmeddelande

Språkintegrerad bussutbildning ska leda till fler jobb i Östersund

Daniel Hegeström biträdande utbildningsledare Hermods Östersund

Sedan i våras har Hermods och Yrkesakademin (YA) i Östersund startat en gemensam bussutbildning för elever som behöver språkanpassad undervisning. Yrkesakademin står för det praktiska inom utbildningen medan Hermods agerar som ett språkstöd och individanpassar undervisningen.

- Det var Östersunds lärcentrum som såg ett behov av att ta fram en språkintegrerad bussutbildning, vilket ledde till att vi på Hermods och Yrkesakademin började samarbeta säger Marie Segersvärd, Utbildningschef Hermods Östersund.

Bussutbildningen startade i mars 2019 och pågår i 40 veckor. Hermods agerar som ett språkstöd och individanpassar YA- undervisning med allt från begreppsförståelse till regler och trafikförordningar. I samband med Yrkesförarutbildningen ges eleven möjligheter att stärka sina kunskaper i svenska språket. Yrkesakademin ansvarar över de praktiska delarna som övningskörning och yrkeskompetens.

Det är totalt 16 stycken studerande på bussutbildningen och en elev har redan blivit anställd som busschaufför innan utbildningen är avslutad. I januari 2020 kommer en till bussutbildning att starta med nya deltagare då den första lett till bra resultat.

- Vi har fått ett bra resultat på denna utbildning då en elev redan blivit anställd och alla elever har klarat teoriprovet. Det är jättekul att det gått så bra redan. Målet är ju såklart att detta ska leda till fler jobb för de som vill arbeta som busschaufför, säger Marie Segersvärd, Utbildningschef Hermods Östersund.

Oscar Jakobsson
Marknadskommunikatör