2018-03-15 07:00Pressmeddelande

Nu startar Hermods Yrkessvenska och Stöd och Matchning i Gävle

null

Glädje, sång och smakprover av mat från olika länder möttes man av när Hermods i fredags invigde sina nya lokaler i Gävle för Yrkessvenska samt Stöd och Matchning.

- Vi har nu varit igång i drygt en månad och vi ser att det finns ett stort behov av yrkessvenska. Språket är nyckeln till vägen ut i arbetslivet och det är här vi kan göra skillnad tillsammans. Hos oss skall man känna värme, glädje, kunskap och engagemang säger Carina Söderbäck, Utbildningschef Hermods Yrkessvenska i Gävle.

Hermods Stöd och matchning kommer också att finnas i samma lokaler. Under invigningen deltog ett 40- tal deltagare från Hermods och människor från branschen.

I Yrkessvenska får deltagaren gör ett test av sin kunskaper i svenska språket och specifikt inom yrket. All undervisning anpassas efter deltagarens språknivå och yrkesinriktning. För att söka Yrkessvenska ska du vara arbetssökande och inskriven hos Arbetsförmedlingen.

Inom Yrkessvenska finns följande branschinriktningar:

• Handel & Service – för dig som till exempel vill jobba i butik, som lokalvårdare eller som bilmekaniker
  • Industri & Bygg – för dig som till exempel vill jobba som snickare, målare, CNC-operatör eller svetsare
  • IT & Teknik – för dig som till exempel vill jobba som programmerare, ingenjör eller elektriker
  • Lager & Transport – för dig som till exempel vill jobba på ett lager, som truckförare, bussförare eller som lastbilsförare
  • Restaurang – för dig som vill jobba som till exempel kock, servitör, barista eller på ett hotell
  • Skola – för dig som till exempel vill jobba som fritidspedagog, förskolelärare, språklärare eller lärare i grundskolan eller gymnasiet
  • Vård & Omsorg – för dig som till exempel vill jobba inom sjukvård, äldrevård eller tandvård

Hermods AB grundades 1898 och är ett av Sveriges äldsta utbildningsföretag. Våra yrkeshögskolor, gymnasieskolor, vuxenutbildningar och SFI hjälper varje år över 70 000 studerande och deltagare med utbildning, coachning och jobbmatchning. Vår vision är att vara ledande inom sysselsättning, integration och utbildning. Hermods ingår i AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag, som vill skapa en bättre framtid genom utbildning med hög kvalitet, goda resultat och nytänkande.